MENINGGI JANGAN SAMPAI MEMBUANG BUDI, MERENDAH JANGAN SAMPAI TERGADAI MARUAH

Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan,3 : Berat Kiri Dari Kanan


Apa yang berat kiri dari kanan??
Ni bukan berat timbangan pahala dosa...
Actually, ni entry kali ni berkaitan dengan saf jemaah wanita kat my kampung...
Setelah beberapa hari kuperhatikan, saf jemaah wanita berat kekiri...
Aku pun membuat kesimpulan bahawa kipas di bahagian kiri lebih laju dari kanan...
Tu sebab depa gerak ke kiri kot...
Aku yang duk kanan pn terpaksa gerak ke kiri, takkan nak biar saf yang kat tengah-tengah kosong plak kan...

Ni ada dalil berkenaan solat jemaah yang mengutamakan kanan dari kiri..

“Artinya : Dari Ibnu Abbas, ia berkata ; “Aku pernah shalat bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pada suatu malam. Lalu aku berdiri di sebelah kiri beliau, kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memegang kepalaku dari belakangku, lalu ia tempatkan aku disebelah kanannya ….” [Shahih Riwayat Bukhari I/177]

 

Wallahualam..


No comments:

My Ping in TotalPing.com