MENINGGI JANGAN SAMPAI MEMBUANG BUDI, MERENDAH JANGAN SAMPAI TERGADAI MARUAH

Friday, May 28, 2010

Tazkirah Pagi.. Air Tangan 0rang Tidak S0lat..(^_^)

Assalamualaiku...
Selamat Pagi Semua..
Renungilah...
Tazkirah Pada Pagi Nie...
Air Tangan 0rang Tidak S0lat..
Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan
malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau
meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.
Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah
berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar),
"kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil
dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah.
Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada
zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi
Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak
payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi
Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar
tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya
pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang
terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak
perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih
hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki
tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang
yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati,
menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa
hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh
dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu
baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan,
selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita.

Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau
meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam
basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan
makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati
minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ' kan ? Tapi lain
pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti
canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun
makan bekas air tangan dia.. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat
kerja-kerja yang baik. Beware (berhati2) apa yang kita makan. Betapa
beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi
Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai
diutus melalui Jibril as. Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda
berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah
wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu
abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu"

Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana
amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan
kelak. Sahabatku, Jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkanlah aku dgn
amaran2 Allah. Jika ku bersedih tanpa kata, pujuklah aku dgn tarbiah
Pencipta. Jika ku lemah sedarkanlah agar aku berubah. Dan jika esok ku
lena tanpa terjaga, iringlah lenaku dgn kalungan doa.. Berjanjilah
sahabatku, ukhwah kita utk selamanya.. ~

Thursday, May 27, 2010

B0leh kerrr ???

Selamat pagi sume...
hari nie ak nk story skit kt k0rang sume...
semalam mase ak ikut family gi jalan2...
tetiba dalam kereta...
ayahandaku mengatakan kepada b0ndaku...
"kenapalah kita bagi nama anak nurul nadia"
adesshhh parentku ini..
sendiri letak nama sendiri mau tanya ka??
ape2 p0n syukurlah dengan nama aku nie...
"NURUL NADIA"
nasib baik diorang tak jadi bagi nama kat ak N0RMADIAH...
macam pelak0n zaman dedulu plak..
NORMADIAH tue..
singkatan nama ayah ak dan mak ak...

Wednesday, May 19, 2010

Tebu oh Tebu...


Assalamualaikum...
Entri aku kali nie mengenai tebu...korang sume pernah makan tebu tak??
MAKAN tebu yerk bukan MINUM...kalau minum aku dah tak heran..
setakat air tebu tue berlambak jual kat tepi jalan... tak pun dekat pasar malam...
petang tadi ak me'r0und-r0und sekeliling rumah...
aisehhh...sekali ternampak larr pokok tebu...
sebenarnya pokok tebu tue ak yang beriya-iya nak tanam...
tapi lastly nenekku yang tolong tanamkan...
sebab aku nie hangat-hangat tahi kusingg jerr...
ape punya cucu daaa...
al-kisah nyerr..
aku pun menebang satu batang tebu...
kuraut-raut..lalu ku makan dengan penuh kenikmatan...
aku rasa kali pertama aku makan tebu nie masa aku sekolah rendah lagi...
nie dah hampir belasan tahun baru aku dapat makan tebu lagi...
errmmm...yummmyyy....

http://emo.huhiho.com




Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru





Selamat Hari Guru..
Terima kasih tidak terhingga diucapkan buat guru-guru Tadika Kemas Felda Lenga, Tadika Kemas Lenga, SK. L.K.T.P. Batu 27 Lenga, Sekolah Agama Dato' Haji Hassan Yunus, Sekolah Agama Lenga, S.M.K Bandar Maharani, SMK Lenga, serta pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan universiti Sains Malaysia..Terima kasih kerana mendidikku menjadi insan yang berguna..Semoga ilmu yang diberikan akanku manfaatkan untuk membangunkan anak bangsa Malaysia..Insyaallah..
Selamat Hari Guru juga kudedikasikan buat ayahanda Tn. Hj. Mohd Nor b. Suparman serta makcik-makcik dan pakcik-pakcikku.Teruskan perjuangan kalian dalam mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna pada agama, bangsa dan juga negara.

Jasamu oh guru sungguh tinggi erti nilainya..
Tanpa didikanmu..
Siapalah kami di dunia..
Kau mendidik tanpa rasa jemu di hati..
Kau mendidik bagai kami anak sendiri..


http://emo.huhiho.com




Wednesday, May 5, 2010

HaVe a hAPpY DaY..

Hello friends!!
Good Morning..

Lets start our day with Chaplin's 3 heart touching statement..

1. Nothing permanent in this world not even our problems 
2. The most wasted day in our life, the day in which, we have not laughed
3. I like walking in the rain, because nobody can see may tears 

S0 cheers every0ne !!
have a nice day...  

http://emo.huhiho.com 

Tuesday, May 4, 2010

Why Do We Shout ??

As-Salam..
Good Morning Everyone

i just get this email fr0m my AUNT..
just want to share with everyone..







Why we Shout?? You all Know..
D0n't kn0w.. 0kay!! that alright.. read this okay..


One day, a professor asked his students 'Why do we SHOUT instead of speak
when we are ANGRY?'

All the students thought for a while. One answered 'Because we lost our
cool. That's why we SHOUT.'

Asked the professor again, 'But the person is just right next to you, why
can't we talk softly but have to SHOUT?'

Everyone gave their opinions but none was accepted by the professor.

Lastly explained by the professor 'When we are ANGRY, our hearts drift
apart. To mask the DISTANCE we felt, we instinctively SHOUT instead of
speak so the other party can hear us.'

'But as we SHOUT, we get ANGRIER. And we felt we drift apart further. So
we SHOUT even louder...'

'It is the opposite when we are in love. Not only we do not shout, we
whisper into each other ears. Why?'

'This is because our hearts are very close, almost never apart. As our
love deepen, we reach a state of communication where there is no need for
words.'

'We understand each other well enough just by exchanging look,' concluded
the professor.

'Therefore, when we are arguing, DO NOT speak words that will make our
hearts drift apart. WAIT a few days. When you feel your hearts are no
longer far apart, pick up the conversation and continue from there.


Maybe t0 speak slow we need in love..
i don' think so..
he3~

Monday, May 3, 2010

sEnI YaNg pELiK (>_<)

Hye..
Assalamualaikum..
Kali nie ak nk share kt k0rang sume lukisan tangan yang c0mel2 nie..
Selamat menatap yerk.




kucing yg cumelsss.



swan..



eagle..



zebra

Apa macam ad c0mel tak..
Nie lar yang dikatakan seni..


p/s : baru tep0n mama..mama ckp nk msk sup ketam..mama tgu diya balik !!
http://emo.huhiho.com


19 Hadith Rasulullah SAW Mengenai Wanita (>_<)




1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s. a. w. akan hal tersebut, jawab Baginda s. a. w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s. w. t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s. w.t mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s. w. t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s. w. t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s. w. t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama
orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s. w. t. dan orang yang takutkan Allah s. w. t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu
diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w. t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,
memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang
soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s. a. w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s. a. w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s. a. w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah
panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di
udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu
neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabis. a. w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan
atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r. a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada
anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."


Saturday, May 1, 2010

Happy Labor Day



Happy Labor Day to all Malaysian workers...
and Happy Holiday too..

p/s ::. Nadia,u cann0t holiday..2 m0re papers c0ming soon..
read your book n0w..!!!

http://emo.huhiho.com

Kemamaian Melanda (@_@)

Assalamualaikum...

Entry kali ni ak nak cite psl ap yg berlaku pada diriku semalam...
Semalam sebelum pi lunch dgn kwnku..
ak solat zohor dlu..
ar0und pkul 1.45 ptg..
then after lunch..
kami blik semula kt bilik masing2..
ak mula mencapai my lappy..
nk sambung tgk m0vie..
cite Hindustan..(aal iz well)
tiba2 ak tgk jam dh nk pkul 3.00 ptg...
alamak...!!
bl0m z0h0r lagi larr ak..
then cpt2 pi bilik air ambil wudhu'..
"Ussali farda zuhri arba'ah rakatin ada'an lillahi taala"
"allahuakbar"
then masa nk bce surah Al-fatihah..
tiba2 ak teringat...
ak dh s0lat Z0h0r larr td..
Untuk x membazirkan wudhu' ak..
ak tr0s tukar niat s0lat hajat..
apa daa kamu nie Nadia...
adessshhh !!!





p/s: x pernah ak buat s0lat hajat waktu siang..huk3~
http://emo.huhiho.com