MENINGGI JANGAN SAMPAI MEMBUANG BUDI, MERENDAH JANGAN SAMPAI TERGADAI MARUAH

Tuesday, June 14, 2011

Pewaris

Salam..

"Syariat Islam menetapkan aturan perwarisan dalam bentuk yang sangat teratur dan adil. Islam telah memperinci dan menjelaskan melalui Al Qur’an Al-Karim mengenai hak setiap ahli waris dengan tujuan mewujudkan keadilan di dalam masyarakat. Meskipun demikian, sehingga kini isu pembahagianharta warisan menjadi penyebab utama keretakan hubungan kekeluargaan. Keretakan hubungan kekeluargaan sering disebabkan oleh ahli-ahli waris yang kurang faham mengenai hakikat perwarisan, pengurusan dan kaedah pembahagian." 



Apsal kan tetiba tajuk entry pasal pewaris..
ekceli minggu lepas *seingat ak la* ada beberapa org daripada amanah raya memberi taklimat mengenai harta pusaka kat kampung kami .

Taklimat ini diadakan kerana banyak kes mengenai perebutan harta pusaka dalam kalangan adik-beradik setelah kematian ibu bapa..
Macam biasalah masa ibu bapa masih hidup bolehlah cakap taknak harta tersebut, tapi bila kedua-duanya dah meninggal, masing-masing nak menuntut hak..
Then mulalah adegan bermasam muka antara adik-beradik hinggakan ada kes adik-beradik tak bertegur sapa hingga bertahun-tahun lamanya..

Menurut ENCIK yang memberi taklimat, seelok-eloknya ibu bapa yang banyak sangat hartanya perlu menamakan atau mewasiatkan setiap hartanya kepada pewaris-pewarisnya agar selepas dia meninggal tidak timbul kekecohan *lebih kurang camtu la ENCIK AMANAH RAYA bagi taklimat*


Dalam kes aku camne..?? * tetiba jadi tamak*
haha2~




1 comment:

Miszeifa Salahuddin said...

dlm kes ko, kite dua share la hihiii

My Ping in TotalPing.com